Gdzie zarejestrować siedzibę spółki z o.o.? Planując założenie spółki z o.o. musisz podjąć wiele decyzji. Jedną z nich jest decyzja, gdzie będzie mieściła się siedziba spółki. Kolejną jest wybór adresu spółki, który zostanie wskazany podczas rejestracji spółki. Jakie możliwości masz do wyboru?

Gdzie zarejestrować siedzibę spółki z o.o.?
Jeśli czytałeś wcześniejszy artykuł o różnicy między siedzibą, a adresem spółki z o.o. zapewne wiesz, że chodzi mi o siedzibę w znaczeniu potocznym, czyli tak naprawdę wskazanie adresu. Jeśli jeszcze nie zapoznałeś się z nim, to znajdziesz go TUTAJ.
Jaki adres można wskazać jako adres działalności spółki? Spółka może skorzystać z następujących możliwości:
- własna nieruchomość spółki, która może posłużyć jej za adres do działalności,
- biuro w lokalu użytkowym,
- wirtualne biuro,
- nieruchomość (dom) jednego ze wspólników.
Biuro w lokalu użytkowym
Skorzystanie z biura w lokalu użytkowym wiąże się często z koniecznością zawarcia umowy najmu. Takie rozwiązanie niesie za sobą konieczność ponoszenia przez spółkę regularnych kosztów za najmowane biuro. Spółka nie dysponując na początku swojej działalności dużym majątkiem może mieć problem z regulowaniem takiego zobowiązania.
Zaletą takiego rozwiązania jest duży wybór spośród ofert istniejących na rynku komercyjnych nieruchomości oraz znalezienie idealnej lokalizacji w miejscowości, w której spółka ma siedzibę.
Wirtualne biuro
Wirtualne biuro daje możliwość ograniczenia kosztów, jakie musi ponosić spółka na początku swojej działalności. Spółka w ramach tej usługi może skorzystać odpłatnie z adresu firmy, która udostępnia taką usługę.
Wadą takiego rozwiązania jest dość duże ryzyko kontroli przez Urząd Skarbowy i odmowa rejestracji spółki jako podatnika VAT. Pomimo tego, że przepisy nie zabraniają wprost rejestracji w wirtualnych biurach, to jednak fiskus regularnie zaczął podważać taką praktykę. Sądy również zaczęły stawać po stronie fiskusa przyznając mu rację. Przykładem tego są wyroki WSA w Krakowie I SA/Kr 103/17, czy też NSA w sprawie o sygn. akt I FSK 1363/17.
Fakt, że dla potrzeb rejestracji spółki w KRS nie podlega weryfikacji podany przez nią adres siedziby jej organu zarządzającego, nie stanowi żadnej podstawy do akceptacji fikcji wskazania tego adresu jako takiej siedziby, jeżeli wynik dokonanej weryfikacji tego adresu dla celów rejestracji VAT jednoznacznie wskazuje, że nie jest to faktyczny adres tej siedziby, a jedynie adres do korespondencji ze Spółką (NSA, I FSK 1363/17).
Jeśli zatem w wirtualnym biurze spółka nie ma możliwości prowadzenia działalności, a jedynie jest to jej adres do korespondencji, mogą pojawić się problemy w przypadku rejestracji spółki jako podatnik VAT.
Nieruchomość wspólnika
Jesteś wspólnikiem i posiadasz nieruchomość, na przykład dom? Super! Spółka może prowadzić swoją działalność właśnie w nim. Jednak, aby skorzystać z takiego rozwiązania musisz najpierw uregulować stan prawny z tym związany, tak by wszystko „miało ręce i nogi”. Spółka jest osobą prawną. Co to oznacza? To, że jest innym bytem prawnym niż jej wspólnicy.
Abyś jako wspólnik chciał wykorzystać własną nieruchomość jako adres siedziby spółki możesz skorzystać z jednej z następujących możliwości:
- Najem, który będzie odpłatną formą prowadzenia działalności dla spółki. Dzięki temu będziesz miał możliwość czerpania zysków z tego tytułu.
- Użyczenie, które jest bezpłatną formą prowadzenia działalności dla spółki. Pamiętaj jednak, że fiskus traktuje taką formę jako przychód spółki, od którego będzie musiała ona odprowadzać podatki.
Korzystając z którejś z powyższych opcji, powinniście określić, czy nieruchomość będzie wykorzystywana w całości przez spółkę, czy też wystarczy tylko jakaś część tej nieruchomości do prowadzenia działalności przez spółkę. W istocie rzeczy może to być jedno pomieszczenie w domu, np. pokój.
Minus takiego rozwiązania przejawia się w tym, że od nieruchomości wykorzystywanej na cele działalności gospodarczej zapłacisz większy podatek od nieruchomości. Weź to pod uwagę, a najlepiej skonsultuj się wcześniej z doradcą podatkowym.
Co może stanowić kolejny minus? Na przykład kontrole z urzędów. Urząd Skarbowy może skontrolować takie miejsce i ocenić, czy wszystko odbywa się zgodnie z prawem. Nieruchomość, czy też jakaś jej wydzielona część musi faktycznie być wykorzystywana na działalność spółki. Spółka powinna w sposób bezpieczny przechowywać tam swoją dokumentacje oraz mieć realny wpływ w tym miejscu na prowadzenie swojej działalności.